in Finansowanie, Inwestowanie w Nieruchomości

Społeczne Finansowanie Nieruchomości

Real Estate Crowdfunding (REC) czyli społeczne finansowanie nieruchomości. To bardzo popularna na zachodzie oraz  w  Stanach Zjednoczonych forma inwestowania w  nieruchomości, która  wchodzi wreszcie do Polski. Dla potencjalnych inwestorów jest to bardzo dobra wiadomość.

Na czym polega Real Estate Crowdfunding ?

Na pewno słyszałeś już o samej idei finansowania społecznego (crowdfunding)? To jest bardzo popularna obecnie forma finansowania rozmaitych projektów. Za pośrednictwem specjalnych platform internetowych pomysłodawcy przeprowadzają kampanie informacyjne, zbierając jednocześnie pieniądze na wdrożenie projektu. Przykładowe projekty to wszelkiego rodzaju gry komputerowe, planszowe, różnego rodzaju innowacyjne produkty jak np. smartwatch, projekty muzyczne czy projekty internetowe. Ludzie wpłacając pieniądze wspierają te projekty, robiąc to najczęściej bezinteresownie, z pasji oraz radości dzielenia zainteresowań.

Najbardziej spektakularne akcje crowdfundingowe to na przykład zebranie funduszy na grę video: Star Citizen, w której celem kampanii prowadzonej na platformie Kikstarter było zebranie kwoty $500.000 zaś efekt zbiórki wyniósł $85.211.472.

Inaczej sprawy wyglądają w przypadku crowdfundingu udziałowego. W tym przypadku w zamian za wsparcie projektu zostajesz udziałowcem firmy. To przecież nic nowego, o co tyle hałasu – pomyślisz pewnie. Masz rację, ale tylko częściowo. Udziały w spółkach to faktycznie nic nowego. Z tą jednak różnicą, że w  przypadku crowdfundingu udziały są :

  1. Powszechnie dostępne. Nie ograniczają się jedynie do wąskiego grona wtajemniczonych inwestorów,
  2. O niskiej barierze wejścia, co oznacza, że udziały te są dostępne także dla inwestorów dysponujących niewielka ilością kapitału.

Real Estate Crowdfunding czyli finansowanie społeczne nieruchomości jest właśnie formą finansowania udziałowego. W Europie największą dotychczas kampanię REC przeprowadzono u naszych zachodnich sąsiadów. Organizatorem był biznesmen z Hamburga, Jan Henric Buettner. W 2005 roku kupił on za €7.000.000 pałac Schloss Weißenhaus w niemieckim landzie Schleswig-Holstein. Pałac oraz przyległy teren wraz z zabudową to łącznie 75 hektarów. Celem Buettnera było stworzenie pięciogwiazdkowego, luksusowego kompleksu wypoczynkowego. Na renowację pałacu oraz dostosowanie obiektu na potrzeby biznesu hotelowego Buettner zebrał ponad €7.500.000 za pośrednictwem niemieckiej platformy Companisto. Był to jak do tej pory największy sukces kampanii REC w Europie. Restauracja Courier, która powstała na terenie tego kompleksu, w roku 2015 otrzymała gwiazdę Michelin.

Jak w praktyce wygląda Real Estate Crowdfunding?

W praktyce dobrze przeprowadzony projekt REC to transakcja win-win-win. Czyli taka transakcja, której wszystkie trzy strony zyskują.

  1. Oferent – czyli osoba lub firma, która poszukuje finansowania inwestycji. Na przykład deweloper, który poszukuje finansowania inwestycji jaką jest budowa i sprzedaż budynku mieszkalnego. Korzyścią będzie po pierwsze zebranie środków na uruchomienie inwestycji. Po drugie zysk ze sprzedaży, jaki wygeneruje inwestycja.
  2. Inwestorzy, czyli osoby które zdecydują się na finansowanie inwestycji poprzez wykupienie udziałów. Kiedy inwestycja dobiegnie końca i  nieruchomość zostanie sprzedana, zysk ze sprzedaży zostanie podzielony pomiędzy udziałowców.
  3. Platforma crowdfundingowa, która pośredniczy w zbiórce funduszy, zarabiając głównie na prowizjach od zebranych środków.

Kiedy zbiórka zakończona zostaje sukcesem – czyli kiedy oferent zbierze wystarczającą pulę środków, zawiązuje wraz z inwestorami spółkę celową, która będzie realizować projekt, przy pomocy zebranego kapitału. Po realizacji inwestycji i sprzedaży do klienta końcowego zysk zostaje podzielony pomiędzy inwestorów, zgodnie z wysokością posiadanych udziałów.

750x100
Kto może zainwestować w projekt Real Estate Crowdfunding?

Teraz zaczyna się robić naprawdę ciekawie. Otóż zainwestować w nieruchomościowy crowdfunding może praktycznie każdy, kto posiada minimalny, określony w  ofercie kapitał. Oczywiście, pod każdy projekt wysokość jednostek uczestnictwa określana jest indywidualnie, jednak idea crowdfundingu to tworzenie efektu synergii z dużej ilości niewielkich wpłat. Dlatego kapitał wejściowy nie może stanowić bariery dla drobnych inwestorów. Oznacza to, że dysponując nawet niewielkim kapitałem możesz zostać udziałowcem dużego, komercyjnego projektu.

Crowdfunding nieruchomości w Polsce

Na polskim rynku nieruchomościowy crowdfunding dopiero raczkuje. W momencie kiedy pisze ten tekst pierwsza polska platforma dedykowana inwestowaniu w nieruchomości dopiero startuje z pierwszym projektem.  Sharevestors.com, bo taka jest nazwa platformy, ma w  planach oferowanie jednostek inwestycyjnych już od 1000zł (!) Platforma skupi się na oferowaniu trzech rodzajów inwestycji:

  1. deweloperskich,
  2. gruntowych
  3. rentierskich.

Inwestycje deweloperskie np. inwestycje w budowę osiedla bloków mieszkalnych, lub budowę domów jednorodzinnych. Inwestycje w zakup, remont i  odsprzedaż kamienic zlokalizowanych w atrakcyjnych lokalizacjach. Inwestycje w budynki komercyjne jak magazyny, biura, hotele, obiekty handlowe. Okres finansowania min. 36 miesięcy.

Inwestycje gruntowe czyli zakup gruntów inwestycyjnych oraz rolnych. Oczekiwanie na wzrost cen i  przekształcenie. Okres inwestycji minimum 5 lat.

Inwestycje rentierskie czyli wspólny zakup mieszkań z  przeznaczeniem na wynajem. Zyski inwestowane w  zakup kolejnych inwestycji. Inwestycja długoterminowa z opcją dywidendy.

Zalety Real Estate Crowdfundingu

Pośród niewątpliwych zalet finansowania społecznościowego wymienić należy przede wszystkim:

  • Niskie kwoty wejścia w projekt inwestycyjny. Inwestycje możesz zacząć już od kwoty 1000 zł.
  • Transparentność projektu. Jako udziałowiec jesteś dokładnie poinformowany o przebiegu projektu. Możliwość dywersyfikacji portfela, czyli inwestowania w różne projekty.
  • Gwarancja zwrotu kapitału. Ponieważ dotyczy to nieruchomości, nawet jeśli projekt się nie powiedzie, to jesteś w stanie odzyskać kapitał (w  całości lub w części).

Wady Real Estate Crowdfundingu

Trudno tak naprawdę mówić o wadach finansowania społecznościowego. Jako udziałowiec uczestniczysz w zyskach ale także w  ewentualnych stratach. REC to typowy przychód pasywny z biznesu, który prowadzi ktoś inny. Jako drobny inwestor nie masz bezpośredniego wpływu na sposób przeprowadzenia inwestycji. Polegasz w pełni na know-how i  umiejętnościach zarządu spółki docelowej lub oferenta.

Przeczytaj także: Jak znaleźć partnera do inwestowania w nieruchomości

PODOBAŁ CI SIĘ TEN ARTYKUŁ ?

Jeśli tak to zarejestruj się do newslettera. Otrzymasz darmowe e-booki, webinary, szkolenia, zniżki na publikacje. Dbam o prywatność, nigdy nie spamuję.

Skomentuj artykuł

Comment