in Najem

Co Zrobić, Gdy Najemca Nie Płaci

Jedną z najważniejszych zasad bezpiecznego najmu jest monitorowanie płatności  i zdecydowana reakcja w przypadku powstania zaległości czynszowych. Tak naprawdę im szybciej zareagujesz tym lepiej. W dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co zrobić, gdy najemca nie płaci.

Większość poradników dotyczących windykacji mówi, że skuteczność windykacji polubownej w dużej mierze zależy od tego, jak szybko podejmiesz odpowiednie czynności po powstaniu zaległości. Szybkość reakcji ma znaczenie z punktu widzenia psychologicznego, gdyż nie pozwalasz się najemcy przyzwyczaić do sytuacji, w którym nie płaci czynszu i nie wywołuje to zdecydowanego sprzeciwu z twojej strony.

Drugą ważną funkcją wczesnej windykacji jest profilaktyka. Szybka i zdecydowana reakcja spowoduje, iż najemca będzie w przyszłości unikał podobnej sytuacji i będzie się starał płacić na czas.

Co to znaczy szybka reakcja? Jak dla mnie to maksymalnie 3 dni od powstania zaległości. Pierwszym działaniem jakie należy podjąć jest telefon do najemcy. Pytanie jakie powinieneś mu zadać brzmi:  Kiedy ureguluje Pan/ Pani zaległą należność czynszową? 

Jest to konkretne pytanie, na które najemca powinien udzielić ci konkretnej odpowiedzi – czyli podać datę. Jeśli zwyczajnie zapomniał o płatności to ureguluje ją już następnego dnia. Jeśli ma jakieś problemy, to powinien wskazać najbliższą możliwą dla niego datę.

Nie zalecam wdawania się w rozmowy typu: co się stało, że Pan/ Pani nie zapłacił? Taka rozmowa może nie tylko nie przynieść spodziewanego rezultatu, ale także narazić cię na wysłuchanie litanii narzekań o niepowodzeniach najemcy.

Konieczność windykacji należności to sytuacja stresująca zarówno dla wynajmującego jak i dla najemcy. Dlatego zalecam przeprowadzić ją w sposób kulturalny i uprzejmy. Nie wolno stosować krzyków, epitetów ani tym bardziej gróźb (takie zachowanie może wywalać efekt odwrotny od zamierzonego)!

Do rozmowy telefonicznej zawsze się przygotuj.  Argumenty jakich będziesz używać to min. konieczność pokrycia kosztów z tytułu kredytu hipotecznego, opłaty do wspólnoty, podatki itp. Najemcy często mają przekonanie o tym, że wynajmujący mają nadmiar pieniędzy i że mogą przenieść na nich skutki swoich problemów finansowych (bo przecież bogatemu i tak nie ubędzie). Zdecydowana reakcja i umiejętnie przeprowadzona windykacja powinny wpłynąć na zmianę tego przekonania i szybkie uregulowanie długu.

Często wystarczy pierwszy telefon w sprawie zaległości, aby najemca uregulował swoje zobowiązanie. Jeśli jednak pomimo tego nadal nie płaci, to kolejnym krokiem powinno być wysłanie oficjalnego wezwania do zapłaty lub (co preferuje większość właścicieli) odwiedzenie go osobiście i wręczenie mu takiego wezwania za pokwitowaniem odbioru. (Przygotowujesz wówczas dwie kopie wezwania – jedno dla najemcy a drugie dla ciebie i na twoim dokumencie podpisuje się najemca).

Jeśli wezwanie do zapłaty nie poskutkuje to zgodnie z przepisami możesz wypowiedzieć umowę najmu, jeśli najemca jest w zwłoce z zapłatą czynszu lub innych opłat za używanie lokalu co najmniej za trzy pełne okresy płatności pomimo uprzedzenia go na piśmie o zamiarze wypowiedzenia stosunku prawnego i wyznaczenia dodatkowego, miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności.

Wzory wezwania do zapłaty oraz inne ważne pisma i umowy znajdziesz w mojej publikacji : Jak Wynajmować Mieszkania. W tej publikacji  przeczytasz także o tym jakie masz możliwości na dochodzenie roszczeń, jeśli działania windykacyjne nie pomogą.

PODOBAŁ CI SIĘ TEN ARTYKUŁ ?

Jeśli tak to zarejestruj się do newslettera. Otrzymasz darmowe e-booki, webinary, szkolenia, zniżki na publikacje. Dbam o prywatność, nigdy nie spamuję.

Skomentuj artykuł

Comment

  1. Tak, wdawanie się w dyskusje może skomplikować całą sytuację. Najlepiej – nawet w przypadku problemów finansowych – jasno określić kolejny termin zapłaty, jeśli ten został już przekroczony. Fajny, rzeczowy wpis. Pozdrawiam!